Hverdagslandskap

Hverdagslandskap

En bevisstgjørende utstilling

Grindaker søkte våren 2025 om å utarbeide en utstilling under tittelen «Hverdagslandskapet» i de gamle lokalene til Munch-museet på Tøyen i Oslo. Søknaden resulterte i en tre uker lang utstillingsperiode i september, med anledning til å rette søkelys mot ulike typer hverdagslandskap. Utstillingen ble samtidig en god anledning til å løfte frem landskapsarkitektur som fag.

Tidsrom: 2025

Sted: Gamle Munch

Samarbeidspartnere: Jon Gorospe (kurator), Terje Abusdal (lydkunstner), Damian Heinisch (fotograf)

Alle foto: Damian Heinisch

Målet for utstillingen var å øke bevisstheten rundt hverdagslandskapene man ferdes i, og hvilken rolle de spiller i livene våre. Publikum ble stilt spørsmål om hvor ofte og i hvilken grad man funderer over at hverdagslandskapene vi ferdes i faktisk er planlagt av noen. En hypotetisk tilnærming er at hverdagslandskapene fremstår nokså selvfølgelige for mange. De gir ramme for positive og negative opplevelser og assosiasjoner, og virker forutbestemte i livene våre. Hypotesen ledet frem til forsøket på å fremstille hvilke prosesser som leder frem til designet av et hverdagslandskap, og bevisstgjøring rundt at landskapene vi ferdes i ofte ikke er like tilfeldige som de fremstår.

Utstillingen ble bygd opp som en serie med fotografier, med fremstilling av ulike typer og variasjoner av hverdagslandskap. Tøyen torg sto sentralt i utstillingen, på bakgrunn av den geografiske nærheten til stedet.

Prosjektutvalget var basert på steder som skulle være gjenkjennbare for Oslo-publikumet. Eksempler var fotografier fra eksempelvis Sørenga, Barcode og det midlertidige byromstiltaket i Kolstadgata på Tøyen. For sistnevnte ble det naturlig å rette søkelyset mot klimaendringer og tap av biologisk mangfold. Det lille området besøkes av mange, og oppleves forskjellige fra person til person.

Hensikten var å vise hvordan natur i urbane strøk kan bidra til å løse disse utfordringene, og skape en bevisstgjøring rundt hvilke ytterlige prosesser hverdagslandskapene våre inngår i.

En egen del av utstillingen hadde mer spesifikt mål om å fremstille prosessene som leder frem til design og planlegging av et hverdagslandskap. Sentrert i rommet ble et utvalg arbeider i analyse- og designfasen fremstilt, for å gi publikum en forståelse av bakenforliggende tanker og premisser. Konkrete materialprøver var også en tydelig del av utstillingen.